Tots escandalitzats. Avui totes les portades de diaris i telenotícies de Catalunya feien referència al mateix. La brunette mediàtica (la catalana, és clar) s'ha mobilitzat per criticar, per cinqué cop aquesta setmana, l'escola pública. L'excusa? ni l'inici de curs, ni una vaga del sector, no. L'informe de la Fundació Bofill. Sí, aquests experts, gairebé profetes, que posseeixen la veritat absoluta sobre el funcionament el nostre sistema educatiu, paradoxalment sense haver treptijat en la seva vida una classe com a mestres o professors. Tot ho fan des del seu despatx. Per sobre del bé i el mal. Per sobre de famílies, professionals o la mateixa inspecció educativa. Potser caldria, doncs, dir algunes coses sobre el seu estudi.
1- En primer lloc, caldria recalcar que l'estudi és una simple reinterpretació de l'informe PISA realitzat l'any 2006 (és a dir fa dos anys) a tots els països de l'OCDE. És a dir, que no ha hagut un treball de camp per a la realització d'aquest estudi "tan preocupant", és un desglossament d'unes dades ja publicades en diferents estudis al llarg dels darrers mesos.
2- Que en determinats aspectes, el sistema educatiu català està en una mala posició respecte la resta de països, però en d'altres està molt a prop de la mtijana o, fins i tot, per sobre d'aquesta, com ara la puntuació dels estudis respecte el nivell socioeconòmic. És a dir, que l'impacte a la premsa ha estat un tant exagerat.
Un cop fetes aquestes dues aclaracions m'agradaria comentar unes quantes coses que l'informe dels "experts" es descuida.
1. Que Catalunya té un percentatge d'alumnat immigrant superior a la majoria de països de l'OCDE, i per tant unes necessitats i una realitat educativa diferent que cal tenir en compte a l'hora de fer qualsevol estudi. Les comparacions no poden ser gratuïtes.
2. Que l'alumnat immigrant es concentra en un 85% a l'escola pública, mentre que el 15% ho fa a la concertada. L'estudi assegura que els alumnes de procedència immigrant no assoleixen els mateixos coneixements ques els nadius. El mateix passa amb els alumnes de la pública respecte els de la concertada. Crec que podem relacionar les duedes dades.
3. Catalunya (i Espanya) han tingut una història política, econòmica, social i cultural no comparable a la de la resta de països europeus. El sistema educatiu se n'ha ressentit, és evident.
Però avui, l'important no era matisar i donar unes dades verídiques. Avui es neecessitava un titular per desprestigiar altre cop la pública. I els mitjans de l'establishment l'han tingut. Només cal fer una ullada a La Vanguardia, El Periódico, l'Avui, TV-3 o Rac-1. Són ja molts mesos parlant malament del nostre sistema educatiu, criticant professors, estudiants i pares. Són massa falsedats i mentides dites des de fora de la comunitat educativa.
Però és igual. Avui, els "experts" de la fundació Bofill han tingut els seus moments de glòria als mitjans de comunicació, i els tertulians autoritzats per parlar de tot, absolutament tot (Pilar Rahola, per exemple) una notícia més per comentar.
Que trist, tot plegat.
2 comentarios:
No et prodigues gaire, però quan fos ho fas amb contundència.
Tens tota la raó. Estem rodejats de personatges que tenen coneixements infalibles sobre tots el temes i que quan en parlen, pontifiquen.
Per altra banda, els mitjans no informen, opinen, i com que això, suposo, els hi fa guanyar cientela o "share", doncs el demés tant sels hi enfot.
El tema de l'ensenyament segueix sent un drama. Tota la pressió per aconseguir millorar per l'escola i cap mena de respecte alhora. És difícil avançar amb aquesta constant pressió. Per sort la realitat educativa a casa nostra crec que és millor que el que diuen els informes.
Publicar un comentario